Průzkum: Jaké dárky nekupovat v roce 2023

·

·

[et_pb_section fb_built=\“1\“ _builder_version=\“4.20.4\“ _module_preset=\“default\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“][et_pb_row _builder_version=\“4.20.4\“ _module_preset=\“default\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“][et_pb_column type=\“4_4\“ _builder_version=\“4.20.4\“ _module_preset=\“default\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“][et_pb_text _builder_version=\“4.20.4\“ text_font=\“Poppins|300|||||||\“ text_font_size=\“18px\“ background_size=\“initial\“ background_position=\“top_left\“ background_repeat=\“repeat\“ locked=\“off\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“]

V české e-commerce se každoročně utratí kolem 220 miliard Kč a nemalá část obratů bude jistě tvořit i na nákup dárků pro své blízké. Tzn., že dost možná utrácíme doslova miliardy korun za nevhodné dárky. Skutečně jsou tak oblíbené dárky jako parfémy, oblečení či různé doplňky?

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=\“4.20.4\“ text_font=\“Poppins|300|||||||\“ text_font_size=\“18px\“ background_color=\“#f1ede1\“ background_size=\“initial\“ background_position=\“top_left\“ background_repeat=\“repeat\“ custom_padding=\“25px|25px|25px|25px|true|true\“ locked=\“off\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“]

Co se v článku dozvíte?

Na základě průzkumu Finder.com zjistíme, jaká kategorie dárků se mužům či ženám nejvíce nelíbí.

Díky tomuto průzkumu můžeme při příštích Vánocích sáhnout po jistotě nebo jednoduše koupit dárkový poukaz nebo vytvořit vlastní.

Ačkoliv oblečení patří mezi nejvíce prodávané zboží v České republice, tak je to právě tento druh dárků, na základě průzkumu, který je nejvíce nechtěný.

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=\“4.20.4\“ text_font=\“Poppins|300|||||||\“ text_font_size=\“18px\“ background_size=\“initial\“ background_position=\“top_left\“ background_repeat=\“repeat\“ locked=\“off\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“]

Česká e-commerce

Odhad obratu české e-commerce v roce 2023 je zhruba 220 miliard korun. To není malé číslo a dokonce Česká republika je v této oblasti leadrem v Evropě, protože má nejvyšší počet e-shopů a sice kolem 52 000, na počet obyvatel. Tvrdí to alespoň server ceska-ecommerce.cz pod hlavičkou Shoptet.cz (největší poskytovatel krabicového e-shopového řešení) a Zboží.cz (druhý největší srovnávač zboží v ČR).

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=\“4.20.4\“ text_font=\“Poppins|300|||||||\“ text_font_size=\“18px\“ background_size=\“initial\“ background_position=\“top_left\“ background_repeat=\“repeat\“ locked=\“off\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“]

Statistiky mluví jasně – oblečení je risk

Pojdme se podívat, co je riskantní kupovat jako dárek k Vánocům, svátku, narozeninám nebo k čemukoliv jinému.

Podle průzkumu Finder.com (Unwanted Gifts), kdy respondenti mohli vybírat z různých kategorií dárků, přičemž každý respondent mohl vybrat více kategorií (součet procent se nemusí rovnat 100%), že darovat oblečení je nejvíce zmiňované jako nechtěný dárek a to jak pro muže, tak hlavně ženy.

Když se podíváme na graf níže, tak vidíme, že když žena dostane jako dárek oblečení, tak v 53% se jí nebude líbit. Tzn. téměř každý druhý dárek, ve formě oblečení či doplňků, se ženě nebude líbit. U mužů je to o něco méně a sice 45%. Tento fakt je celkem paradox, protože, když se podíváme na statistiky z ceska-ecommerce.cz tak zjistíme, že nejvíce prodávaným sortimentem v ČR je s 19% právě oblečení.

[/et_pb_text][et_pb_image src=\“https://grafikos.cz/wp-content/uploads/2023/05/nejvice-nechtene-darky.jpg\“ alt=\“Graf nejvíce nechtěných dárku podle průzkum Finder.com\“ title_text=\“Graf nejvíce nechtěných dárku podle průzkum Finder.com\“ _builder_version=\“4.20.4\“ _module_preset=\“default\“ custom_margin=\“||13px|||\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“][/et_pb_image][et_pb_text _builder_version=\“4.20.4\“ text_font=\“Poppins|300|||||||\“ text_font_size=\“18px\“ background_size=\“initial\“ background_position=\“top_left\“ background_repeat=\“repeat\“ locked=\“off\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“]

Průzkum ze serveru Finder.com – jaké jsou nejvíce nechtěné dárky? Průzkum z listopadu 2022.

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=\“4.20.4\“ text_font=\“Poppins|300|||||||\“ text_font_size=\“18px\“ background_size=\“initial\“ background_position=\“top_left\“ background_repeat=\“repeat\“ locked=\“off\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“]

Nejprodávanějším sortimentem je v ČR aktuálně bezesporu oblečení a doplňky (pomineme-li směs dalších kategorií). Existuje mnoho důvodů, proč je oblečení a doplňky tak oblíbené. Za prvé, jsou nedílnou součástí našeho každodenního života. Oblečení nám nejen poskytuje ochranu a pohodlí, ale také nám umožňuje vyjadřovat se a vytvářet dojem. Často se říká, že oblečení je vizitkou člověka, a to platí i v případě České republiky.

Druhým nejprodávanějším sortimentem, se 13%, jsou zahradní produkty a produkty do domácnosti, následují potraviny (8%), dětské zboží (6%) a elektronika (5%).

[/et_pb_text][et_pb_image src=\“https://www.grafikos.cz/wp-content/uploads/2023/05/nejprodavanejsi-sortiment-cr.jpg\“ alt=\“Graf nejvíce nechtěných dárku podle průzkum Finder.com\“ title_text=\“nejprodavanejsi-sortiment-cr\“ _builder_version=\“4.20.4\“ _module_preset=\“default\“ custom_margin=\“||9px|||\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“][/et_pb_image][et_pb_text _builder_version=\“4.20.4\“ text_font=\“Poppins|300|||||||\“ text_font_size=\“18px\“ background_size=\“initial\“ background_position=\“top_left\“ background_repeat=\“repeat\“ locked=\“off\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“]

Statistiky z ceska-ecommerce.cz.

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=\“4.20.4\“ text_font=\“Poppins|300|||||||\“ text_font_size=\“18px\“ background_size=\“initial\“ background_position=\“top_left\“ background_repeat=\“repeat\“ locked=\“off\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“]

Co tedy darovat svým blízkým?

Vybrat vhodný dárek pro ženu či muže může být někdy výzvou. Chcete přeci udělat radost a vyjádřit svou lásku, ocenění nebo přátelství. Při výběru dárku je důležité brát v potaz zájmy a preference osoby, pro kterou je určen.

Přemýšlejte o tom, jaké koníčky a zájmy má osoba, pro kterou dárek vybíráte. Pokud je váš partner milovník outdoorových aktivit, mohli byste zvážit darování kvalitního outdoorového vybavení nebo zážitkového dárku spojeného s dobrodružstvím v přírodě. Pokud je vaše přítelkyně vášnivou čtenářkou, můžete jí udělat radost knižní novinkou od jejího oblíbeného autora.

Personalizované dárky mají vždy zvláštní kouzlo. Zkuste najít něco, co bude unikátní a přizpůsobené přímo pro oslavence. Tímto způsobem ukážete, že jste věnovali pozornost a vložili do výběru dárku osobní úsilí. Dárek, který vyhovuje skutečným potřebám osoby, bude vždy ceněn.

Pokud se opět podíváme na první graf, tak můžeme usoudit, že např. zážitkové dárkové poukazy lidem nevadí, respektive je pravděpodobné, že je ocení. Miniminálně více než oblečení domácí potřeby, vůně, knížky apod.

Dalším tipem na dárek může být dárek, který se zaměřuje na zlepšení zdráví a samozřejmě také vlastní dárkové poukazy, který si sami vytvoříte na nějaký váš konkrétní zážitek.

Často si lidé v grafickém editoru tvoří vtipné dárkové poukazy jako např. na hlídání dětí, celoroční masáž zad apod. Mimochodem dalším skvělým nápadem, co darovat ženě nebo muži je, jednoduše se druhé strany zeptat. Nicméně ne vždy se tato taktika potká s úspěchem, protože někteří lidé chtějí být překvapeni.

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=\“4.20.4\“ text_font=\“Poppins|300|||||||\“ text_font_size=\“18px\“ background_size=\“initial\“ background_position=\“top_left\“ background_repeat=\“repeat\“ locked=\“off\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“]

Když nevíte co, inspirujte se výběrem produktů

Výše jsme zmínili pár tipů na dárky, nicméně pokud jednoduše nevíte nebo nemáte mnoho času, doporučujeme vyzkoušet různé srovnávače zboží.

Například Heureka má pěkně vytvořené prostředí pro výběr dárků. Jednoduše si zvolíte pro koho dárek hledáte a vidíte různé produkty. Jakmile se vám bude něco líbit, přejdete na e-shop a objednáte, snadné.

[/et_pb_text][et_pb_image src=\“https://grafikos.cz/wp-content/uploads/2023/05/vyber-oslavence.jpg\“ alt=\“Výběr dárku pro oslavence\“ title_text=\“Výběr dárku pro oslavence\“ url=\“https://www.grafikos.cz/h/darky\“ url_new_window=\“on\“ _builder_version=\“4.20.4\“ _module_preset=\“default\“ custom_margin=\“||9px|||\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“][/et_pb_image][et_pb_text _builder_version=\“4.20.4\“ text_font=\“Poppins|300|||||||\“ text_font_size=\“18px\“ background_size=\“initial\“ background_position=\“top_left\“ background_repeat=\“repeat\“ locked=\“off\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“]

Výběr dárku pro oslavence na Heureka.

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=\“4.20.4\“ text_font=\“Poppins|300|||||||\“ text_font_size=\“18px\“ background_size=\“initial\“ background_position=\“top_left\“ background_repeat=\“repeat\“ locked=\“off\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“]

Jak drahé jsou nechtěné dárky?

Podle zmíněného průzkumu vyplívá, že hodnota nechtěný dárků u žen je 42 dolarů a 91 dolarů u mužů. Taková škoda peněz. ?

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=\“4.20.4\“ text_font=\“Poppins|300|||||||\“ text_font_size=\“18px\“ background_size=\“initial\“ background_position=\“top_left\“ background_repeat=\“repeat\“ custom_margin=\“||12px|||\“ locked=\“off\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“]

Nechtěné dárky podle generace

Zajímavý je také pohled na graf nechtěných dárků nejen podle pohlaví, ale také podle generace X, Y, Z a baby boomers, tedy podle věku. Kdo jsou jednotlivé generace podle Wikipedia?

[/et_pb_text][et_pb_image src=\“https://grafikos.cz/wp-content/uploads/2023/05/generace-nechtene-darky.jpg\“ alt=\“Nechtěné dárky podle generace\“ title_text=\“Nechtěné dárky podle generace\“ _builder_version=\“4.20.4\“ _module_preset=\“default\“ custom_margin=\“||9px|||\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“][/et_pb_image][et_pb_text _builder_version=\“4.20.4\“ text_font=\“Poppins|300|||||||\“ text_font_size=\“18px\“ background_size=\“initial\“ background_position=\“top_left\“ background_repeat=\“repeat\“ locked=\“off\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“]

Nechtěné dárky k Vánocům či jiným příležitostem podle generace.

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=\“4.20.4\“ text_font=\“Poppins|300|||||||\“ text_font_size=\“18px\“ background_size=\“initial\“ background_position=\“top_left\“ background_repeat=\“repeat\“ custom_margin=\“||||false|false\“ locked=\“off\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“]

Průzkum nechtěných dárků podle generace je také velmi zajímavý. Jak je vidět na grafu výše, tak oblečení je jednoznačně nejvíce nechtěný dárek. Nicméně u tzv. generace baby boomers (ročníky 1946 až 1964) je procento nechtěných dárků 61%, tedy 6 dárků z 10.

Co se týče domácích potřeb, tak ty jsou napříč generacemi podobné, to samé u kosmetiky či parfémů.

Zajímavé je vidět kategorií dárků u literatury, respektive knih. U generace Z (ročníky ~1997 – 2012) je míra nechtěných dárků 29%.

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=\“4.20.4\“ text_font=\“Poppins|300|||||||\“ text_font_size=\“18px\“ background_size=\“initial\“ background_position=\“top_left\“ background_repeat=\“repeat\“ custom_margin=\“||14px|||\“ locked=\“off\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“]

Co lidé dělají s nechtěnými dárky?

Tento graf zřejmě nikoho moc nepřekvapí a pokud se sami podíváme po našem bytě, dost možná nám to bude jasné.

Podle průzkumu si 43% lidí nechtěný dárek ponechá. Nic neobvyklého je i na tom, že část lidí, konkrétně 35%, nechtěný dárek znovu někomu daruje.

Trochu smutné je, že 8% lidí nechtěný dárek jednoduše vyhodí.

[/et_pb_text][et_pb_image src=\“https://grafikos.cz/wp-content/uploads/2023/05/nechteny-darek-co-lide-udelaji.jpg\“ alt=\“Co lidé udělají s nechtěným dárkem? Průzkum.\“ title_text=\“Co lidé udělají s nechtěným dárkem? Průzkum.\“ _builder_version=\“4.20.4\“ _module_preset=\“default\“ custom_margin=\“||9px|||\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“][/et_pb_image][et_pb_text _builder_version=\“4.20.4\“ text_font=\“Poppins|300|||||||\“ text_font_size=\“18px\“ background_size=\“initial\“ background_position=\“top_left\“ background_repeat=\“repeat\“ locked=\“off\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“]

Co lidé dělají s nechtěnými dárky?

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=\“4.20.4\“ text_font=\“Poppins|300|||||||\“ text_font_size=\“18px\“ background_size=\“initial\“ background_position=\“top_left\“ background_repeat=\“repeat\“ custom_margin=\“||14px|||\“ locked=\“off\“ global_colors_info=\“{}\“ theme_builder_area=\“post_content\“]

Co si z průzkumu odnést?

Podle průzkumu je viditelné, že darovat oblečení může být risk, protože přibližně každý druhý \“měkký\“ dárek se obdarovanému nebude líbit.

Pokud nepatříte k těm kreativním lidem, co baví vymýšlet \“top dárky\“ nebo jednoduše nemáte čas, tak jednoduše vytiskněte dárkový poukaz na něco univerzálního, aby si obdarovaný mohl sám vybrat, co se mu líbí. Případně zvolte nějaký zážitek, který bude pravděpodobně také super volbou a navíc to máte ihned.

K průzkumu je dobré dodat,  že byl vytvořen v USA a proto v ČR by mohl vypadat trochu jinak. Respondenti mohli v otázkách zvolit více možností, takže součet se nemusí rovnat 100%.

Zdroj: Finder.com (https://www.finder.com/unwanted-gifts), Česká e-commerce (https://www.ceska-ecommerce.cz/)

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *